Tri otázky pre Martina Kultana: Ak čakáte na vyšetrenie u špecialistu mesiace, vieme ako to zmeniť

Mno_kultan martin_017 1.jpg

Čo odporúča generálny riaditeľ Zdravotnej poisťovne Dôvera pacientom, ktorí akútne potrebujú vyšetrenie špecialistom, ale dostanú termín až o niekoľko mesiacov?

Martin Kultan

Generálny riaditeľ ZP Dôvera, a.s.

Čo ako riaditeľ zdravotnej poisťovne odporučíte pacientom, ktorí na vyšetrenie u špecialistu čakajú celé mesiace?

Na Slovensku nemáme ideálny systém poskytovania ambulantnej starostlivosti. Prípady, ktoré dávno mohli vyriešiť všeobecní lekári môžu iba špecialisti. Tí sú potom zavalení, zopakujem zavalení zbytočne ľahkými ochoreniami a pacienti, ktorí majú naozaj vážny zdravotný problém musia čakať. Takže musí sa zmeniť systém, pretože máme viac špecialistov ako vyspelé krajiny, ale naši musia riešiť to, čo za hranicami bez problémov liečia všeobecné ambulancie.

Zmena pravidiel však trvá roky! Čo majú ale pacienti robiť teraz?

Vieme pomôcť tak, že ak sa pacient obráti na zdravotnú poisťovňu, tak odporučí iného lekára.  Samozrejme v niektorých regiónoch je situácia naozaj ťažká. Žiaľ, bez štandardných liečebných postupov v legislatíve nevieme viac pomôcť. V akútnom prípade je vhodné, aby lekár, ktorý pacienta posiela k špecialistovi do správy napísal, že ide o akútny stav. V takom prípade je špecialista povinný pacienta vyšetriť podľa pravidiel neodkladnej zdravotnej starostlivosti a riešiť ho okamžite.  Ak tak neurobí a zistíme to, niekedy sami podávame na lekára podnet na  Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.“

Mno_kultan martin_011.jpg

Čo hovoríte na to, že poplatok za prednostné ošetrenie minister zdravotníctva odmietol?

Mám z toho zmiešané pocity.  Niekedy si hovoríme, že zdravotníctvo je v tomto najmenej proklientské . Veď keď človek ide k veterinárovi, nemá problém objednať sa na presný termín a v zdravotníctve to problém je!  Musíme sa zbaviť ješitnosti  z minulosti  a radšej nastaviť regulované poplatky za objednávanie.  Veď to predsa  zlepší aj tok pacientov v čakárni. Je to mimoriadne potrebné, aby poplatok za prednostné ošetrenie zavedený bol.  Pomôže to aj pacientom aj lekárom,  a keď to pomôže obidvom, tak presne toto je ten ideálny stav.

Lucia Tomečková

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom