10 najšokujúcejších módnych reklám

10 najšokujúcejších módnych reklám
Dámska jazda

Zatiaľ čo Slovensko šokujú vkusne nafotené nahé modelky, svet má latku znesiteľnosti nastavenú trochu vyššie. Vadia mu bozkávajúci sa pápeži, mladé herečky v sexualizovaných pózach či drogy na bilbordoch.

Pupočná šnúra, HIV a bozkávajúci sa pápež

Zatiaľ čo Slovensko šokujú vkusne nafotené nahé modelky, svet má latku znesiteľnosti nastavenú trochu vyššie. Vadia mu bozkávajúci sa pápeži, mladé herečky v sexualizovaných pózach či drogy na bilbordoch.
Zatiaľ čo Slovensko šokujú vkusne nafotené nahé modelky, svet má latku znesiteľnosti nastavenú trochu vyššie. Vadia mu bozkávajúci sa pápeži, mladé herečky v sexualizovaných pózach či drogy na bilbordoch. Dámska jazda

Prvenstvo v schopnosti šokovať verejnosť by na svete zrejme získala značka Benetton. Taliansky výrobca oblečenia totiž vyznáva filozofiu, že aj keď móda je v istom zmysle komunikačným prostriedkom, niektoré veci je jednoduchšie povedať priamo. A tak svoj názor na spoločenské otázky vyjadrili napríklad v roku 2011 plagátmi, ktoré zobrazovali pápeža Benedikta XVI. bozkávajúceho egyptského imáma Ahmeda el-Tayeba či amerického prezidenta Baracka Obamu vo vášnivom bozku s čínskym prezidentom. Šokujúce kampane značky Benetton nie sú novinkou 21. storočia. V roku 1991 poburovali okoloidúcich bilbordy s fotografiou čerstvého novorodenca (s pupočnou šnúrou). „Fotografia bábätka, Giusy, mala byť oslavou života, nakoniec však bola jednou z najcenzurovanejších reklám v histórii Benettonu,“ povedal Benetton o kontroverznej kampani. Napriek rozšíreným sťažnostiam a zákazom uverejňovania fotografie od rôznych talianskych miest však kampaň získala uznanie odbornej verejnosti a pôrodná klinika v Bologni dokonca požiadala značku o súhlas s jej umiestnením v ich pôrodnej miestnosti.

Čítajte aj: ‚Nahá‘ kampaň na šperky pobúrila Slovensko

Značka Benetton desiatky rokov prekvapuje svet svojím prístupom k marketingu. Zatiaľ čo ostatné značky svoje kampane zameriavajú na vlastné produkty, ktoré sa snažia spropagovať stále originálnejším spôsobom, Benetton sa na konvencie vykašľal a svoje nemalé rozpočty na reklamu sa radšej rozhodol vyčleniť na pozdvihnutie povedomia o spoločenských problémoch či začatie diskusie o celospoločenskom probléme. Namiesto krásnych a bezpečných vecí sa teda Benetton rozhodol na svojich reklamách zobraziť napríklad bojovníka guerilly so samopalom a ľudskou kosťou v ruke, pacienta označeného symbolom „H.I.V. positive“ či tri rovnaké ľudské srdcia s anti-rastistickým posolstvom.

Sex a návrhári

Benetton sa snaží svojimi kampaňami otvárať závažné témy v spoločnosti. Tom Ford, Calvin Klein či Dolce & Gabbana sa jednoducho snažia… šokovať. Fordovi sa to podarilo hneď niekoľko krát. Jednou z jeho najcenzurovanejších kampaní bola reklama na parfém Yves Saint Laurent Opium s nahou Sophie Dahl vo veľmi vášnivej póze. Ford však s nahotou nemá problém vo väčšine svojich reklamných vizuálov, a tak niet divu, že jeho odvážnejšie reklamy pravidelne zakazujú v rôznych krajinách sveta.

Pravidelným provokatérom vo svete módy je i americká značka Calvin Klein, ktorá svoje vizuály často stavia práve na sexualite. Niekoľko z ich reklám museli v rôznych krajinách stiahnuť z plagátov, televízie či bilbordov, lebo boli jednoducho príliš nemravné. Calvin Klein je tiež známy používaním mladučkých modeliek, v jednej reklame ukázal napríklad 17-ročnú Kate Moss sediacu na mladom Markovi Wahlbergovi. Za príliš provokatívne boli vyhlásené i kampane značiek Wonderbra či reklama so 17-ročnou Dakotou Fanning s parfémom Marc Jacobs s názvom Oh Lola! medzi nohami.

10 najšokujúcejších módnych reklám
Šokujúca kampaň značky Dolce & Gabbana, ktorá podľa niektorých odborníkov glorifikovala znásilnenie. Dámska jazda
Zatiaľ čo Slovensko šokujú vkusne nafotené nahé modelky, svet má latku znesiteľnosti nastavenú trochu vyššie. Vadia mu bozkávajúci sa pápeži, mladé herečky v sexualizovaných pózach či drogy na bilbordoch.
Zatiaľ čo Slovensko šokujú vkusne nafotené nahé modelky, svet má latku znesiteľnosti nastavenú trochu vyššie. Vadia mu bozkávajúci sa pápeži, mladé herečky v sexualizovaných pózach či drogy na bilbordoch. Dámska jazda

Drogy, násilie a nebezpečné situácie

Novinkou v módnom svete však nie sú ani reklamy zobrazujúce násilie na ženách či propagujúce užívanie drog. Talianska návrhárska dvojica Dolce & Gabbana v roku 2007 trochu „prestrelila“ reklamnou kampaňou, v ktorej sa hŕstka vyšportovaných krásavcov snažila zneužiť krásnu ženu. Reklama bola zakázaná napríklad v Španielsku, ktoré sa ohradilo, že kampaň glorifikuje znásilnenie. Stefano Gabbana na to odpovedal, že reklama mala znázorňovať len „erotický sen, sexuálnu hru.“

Okrem sexu sa však móda zahrávala i s nebezpečnejšími vecami – napríklad divokými zvieratami. Značka Diesel v jednej zo svojich kampaní doslova vyzývala ľudí, aby mali odvahu robiť šialené veci – s fotografiou modelky v spodnej bielizni pár metrov od rozzúreného leva. Značka Sisley sa zas snažila dať najavo, že móda je formou závislosti pomerne nevhodným spôsobom – dve modelky na fotografii „šňupali“ biele tričko, ktorého ramienka pripomínali kokaín.

Predmetom kontroverzných názorov bola v roku 2011 i reklama talianskej značky Miu Miu, ktorá vo svojej kampani použila mladú, vtedy len 14-ročnú herečku Hailee Steinfeld. Herečka v reklame smutne sedí na koľajniciach a utiera si slzu. Reklama bola zakázaná napríklad vo Veľkej Británii, pretože podľa tamojších úradov mohla deti nabádať k nebezpečnému konaniu.

10 najkontroverznejších módnych reklám v histórii:

1. Tom Ford pre Yves Saint Laurent – Opium (2000). Jedna z najcenzurovanejších reklám v histórii.

2. Tom Ford pre Gucci (2003) – sexalizovaná reklama, ktorá ukazuje viac, ako by mala

3. Sisley – reklama na oblečenie, ktorá môže nabádať k užívaniu drog

4. Tom Ford (2007) – Tom Ford šokoval svet aj svojou vlastnou kampaňou na mužský parfém, ktorý položil do lona nahej modelky.

5. Calvin Klein Jeans (2009) – kampaň vytvorená Stevenom Meiselom pripomínala skôr domáce sexy video ako reklamu na džínsy.

6. Benetton (2011) – Pápež bozkávajúci islamského duchovného či americký prezident bozkávajúci čínského prezidenta boli veľmi originálnym nápadom, jeho protagonistom sa však asi veľmi nepáčil

7. Wonderbra – Hello Boys (1994) – Keď sa legendárna kampaň s Evou Herzigovou uviedla, bilboardy s jej podobizňou v spodnej bielizni vraj spôsobovali dopravné nehody.

8. Benetton (1991) – Kampaň s čerstvo narodeným bábätkom bola zakázaná takmer po celom Taliansku.

9. Marc Jacobs – Oh Lola! – reklama so 17-ročnou Dakottou Fanning vyvolala kontroverzné reakcie po celom svete.

10. Miu Miu (2011) – Nevieme, na čo čakala 14-ročná Hailee Seinfeld na koľajniciach, no niektoré krajiny reklamu stiahli radšej ešte pred príchodom vlaku.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom