Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Jedlo, potraviny
Mediterranean food Thinkstock
13. mája 2017 ZdravieVýživa od DamskaJazda.skSITA Diskusia()

5 tipov, ako kombinovať jedlá pre lepšiu výživu

Samozrejme, že čokoláda a jahody sú neodolateľná kombinácia, no existuje viacero kombinácii, ktoré sa k sebe hodia a to nielen preto, že spolu výborne chutia.

Ak sa naučíte, ako kombinovať potraviny, ktoré sa dopĺňajú aj po nutričnej stránke, môžete tak získať z vašej výživy oveľa viac. Určite mnohí z vás už počuli že ,,ak nebudú jesť bielkoviny a uhľohydráty spolu, potom schudnú“, avšak štúdia, ktorá bola publikovaná približne pred 10 rokmi, túto myšlienku vyvrátila. Na druhej strane, existuje koncept kombinovania jedál – niekedy nazývaný aj synergia či párovanie potravín – ktorá pripúšťa, že niektoré potraviny nám dokážu ponúknuť viac výživových benefitov, keď sú konzumované spolu, než samostatne. Je to vlastne príklad, kedy sa jedna a jedna rovná tri.

Ako mať lepšiu výživu vďaka párovaniu jedál

 Farebná zelenina a trocha tuku

Mnohé druhy ovocia a zeleniny obsahujú zložky nazývané karotenoidy. Tieto prirodzené farbivá dodávajú potravinám, ako sú paradajky, mrkva či špenát, ich nádherné zafarbenie – pigmenty ako lykopén, beta-karotén a luteín. Karotenoidy zastávajú funkciu antioxidantov v tele, čo je aj jeden z dôvodov, prečo sú ovocie a zelenina také dôležité súčasti zdravého stravovania. Tieto dôležité zložky sa uvoľňujú tukom, čo znamená, že pokiaľ prijímate zeleninu s troškou tuku, vaše telo bude schopné získať viac karetonoidov. Pridaním niektorých zdravých tukov, či už avokáda alebo olivového oleja do vášho šalátu, vám môže pomôcť absorbovať karotenoidy obsiahnuté v rímskom šaláte, mrkve alebo paradajkách.

 

Vitamín C, zelenina s obsahom železa a obilniny

Železo môže byť v potravinách v dvoch rôznych formách. Prvou je forma nazývaná hemové železo, ktoré sa nachádza v rybách, mäse a hydine a je ľahšie absorbovateľné pre telo ako tzv. nehemové železo, ktoré sa nachádza zas v zelenine a obilninách. Ak si dáte vitamín C spolu so zdrojom nehemového železa, vaše telo absorbuje železo lepšie. A pritom netreba tak veľa: obsah vitamínu C v jednom pomaranči či v jednej paradajke dokáže absorpciu železa až strojnásobiť. Takže paradajky vo vašom chilli vám pomáhajú absorbovať železo zo strukovín. Jahody vám zas pomáhajú získavať železo z vašich cereálií. A železo v špenáte bude ľahšie absorbovateľné, ak si do svojho šalátu z čerstvého špenátu pridáte zopár mesiačikov pomaranča alebo grapefruitu.

 

Citrón a zelený čaj

Fytonutrienty, ktoré sú prirodzenou súčasťou zeleného čaju, obsahujú jedinečné a prospešné antioxidanty nazývané katechíny, pomáhajú chrániť telové bunky a tkanivá od oxidačných poškodení. Keď pridáte citrón do vášho zeleného čaju, vitamín C dokáže vášmu telu pomôcť absorbovať tieto prospešne zložky. Ak nemáte radi citrón v čaji, majte po ruke ovocie bohaté na vitamín C spolu s vašou šálkou – napríklad misku s bobuľovým ovocím alebo nakrájaný pomaranč.

 

Ryby a listová zelenina

Ak pijete mlieko, ktoré je obohatené o vitamín D, vitamín D pomáha vášmu telu absorbovať vápnik v mlieku. No nie je lepšej cesty ako spárovať tieto dve živiny – rybu a zeleninu. Na tuky bohatá ryba ako napríklad losos alebo makrela dodáva vitamín D a listová zelenina ako okrúhlica, sitinová kapusta alebo kel zas dodávajú vápnik. Spárovanie týchto dvoch živín pomáha vášmu telu prijímať vápnik zo zeleniny.

Zdroj: Herbalife

Odporúčané články

20 najväčších diétnych omylov! Takto nikdy neschudnete Na druhu zeleniny záleží! Táto si poradí s tukmi aj diabetom

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Výživa

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...