Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
orechy, jedlo, lyžica, jesť, arašidy, zdravie, stravovanie
Thinkstock
10. septembra 2018 ZdravieVýživa od DamskaJazda.skSITA Diskusia()

6 druhov semienok, ktoré by ste mali zaradiť do jedálnička

Jedlé semienka  si v poslednom čase získali obľubu u mnohých ľudí, a to celkom právom. Sú totiž skvelým zdrojom zdraviu prospešných látok a navyše sú chutné. Vybrať si môžete z mnohých druhov –  ktoré by ste ale do jedálnička mali zaradiť určite?

Sezamové semienka

Poznáme ich ako posýpku na pečive, ale jednoznačne sú viac ako len dekorácia. Sezamové semienka sú totiž bohatým zdrojom medi a mangánu a majú vyšší obsah bielkovín ako mnohé iné semienka. Výborne chutia pridané do šalátov, ale môžete ich použiť aj pri príprave rýb alebo hydiny.

Chia semienka

Semienka chia, ktoré pochádzajú z rastlinky rastúcej prevažne v Mexiku a Guatemale, sú známe tým, že dokážu absorbovať veľké množstvo tekutiny. Je to najmä vďaka tomu, že obsahujú veľké množstvo rozpustnej vlákniny. Po zmiešaní s mliekom alebo inou tekutinou semienka napučia, celá hmota zhustne a zväčší svoj objem. Semienka preto môžeme použiť na zahustenie polievok alebo zdravých nápojov, urobiť si z nich výživné raňajky alebo nimi v šalátovom dresingu nahradiť časť oleja.

 

Ľanové semienka

Ľanové semienka obsahujú omega 3 mastné kyseliny a vlákninu a sú aj veľmi bohatým zdrojom antioxidantov. Vonkajšia šupka ľanových semienok je veľmi tvrdá a  semienka v celej forme tráviacim traktom často prejdú nespracované –  preto sa semienka odporúča konzumovať pomleté, aby telu odovzdali potrebné živiny. Ľanové semienka možno využiť napríklad na zahustenie polievok a omáčok, alebo si nimi na raňajky dochutiť jogurt.

Konopné semienka

Dve lyžičky týchto semienok obsahujú až 5 gramov bielkovín, omega 3 mastné kyseliny, vitamín E a zinok. Konopné semienka majú jemnú orieškovú chuť a vyniknú napríklad v šalátoch alebo jedlách z obilnín. Môžete ich použiť aj do ovocných smoothies alebo pri pečení.

 

Rímsky kmín

Je menej známy ale rozhodne rovnako zaujímavý ako ostatné spomínané semienka. Svojou orieškovou a korenistou chuťou je typický najmä pre indickú, blízkovýchodnú a mexickú kuchyňu. Rímsky kmín je bohatý na minerálne látky ako železo, meď, zinok a fosfor. Vyskúšajte ním dochutiť napríklad ryžu alebo šošovicové jedlá.

Slnečnicové semienka

Slnečnicové semienka patria k najväčším druhom semienok, možno aj preto ich mnohí jedia aj samostatne ako pochúťku. Ak ich zoženiete v šupke, s ich vylupovaním sa asi chvíľku potrápite a semienok tak na jedno posedenie zjete menej. Čo je dobre, pretože tak ako ostatné, aj slnečnicové semienka sú bohaté na tuky, ktoré sú síce zdravé ale zároveň kalorické – treba ich preto konzumovať s mierou. Okrem toho obsahujú zinok, kyselinu listovú, vitamín B6 a cholín, ktorý podporuje bunkové zdravie a funkcie nervového systému.

 

Odporúčané články

Tieto 4 jedlá porazia kilá navyše, máme pre vás i recepty! Ako stratiť tuk na bruchu v každom veku?

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DamskaJazda.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Výživa

Odporúčame

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.
Rozumiem

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies