Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Bolesť chrbta, kancelária, práca, bolesť
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
16. mája 2016 ZdravieZdravý život od DamskaJazda.skSITA Diskusia()

Bolí vás chrbát? Pozor na správne sedenie

Boľavý chrbát potrápil už azda každého z nás. Problémy si nevyberajú a postihujú ako mladšie, tak aj staršie generácie. Dôvodov je hneď niekoľko – stres, sedavé zamestnanie, dlhé šoférovanie či nesprávne návyky z detstva.

Veľakrát si neuvedomujeme, že my sami môžeme pre svoj chrbát urobiť skutočne veľa. Stačí, keď sa cez deň niekoľkokrát ponaťahujeme, či si doprajeme prestávku od sedenia za počítačom alebo šoférovania. Zabúdať by sme nemali ani na pravidelnejší pohyb a ak je to možné, je dobré vymeniť výťah za schody a pohodlné auto za chôdzu, prípadne bicykel. „Bolesti chrbta v určitom životnom období postihujú takmer každého. Chrbtica, ktorá je oporou tela a chráni dôležitú časť nášho nervového systému – miechu, dokáže poriadne potrápiť. Rovnakou mierou všetkých, bez rozdielu veku a pohlavia. Bolesť je signálom, ktorý nás upozorní, že sa s naším telom niečo deje,“ vysvetľuje MUDr. Dana Nováková.

 

Pozor na správne sedenie

Pokiaľ ide o pracovný deň, takmer celú jeho polovicu presedíme. Bohužiaľ, v najrôznejších polohách. Obľúbené sedenie s nohami cez seba však môže problémy s chrbtom alebo krčnou chrbticou ešte zhoršiť. Preto by sme pri sedení mali dbať predovšetkým na následky a zdravie nášho chrbta ako na aktuálne pohodlný stav sedu. Chrbát totiž máme len jeden!

Správne sedenie pred počítačom má svoje pravidlá. Na stoličke by sme mali sedieť celým svojím telom, s možnosťou oprieť si chrbát o opierku. Nohy by mali byť voľne položené na zemi, vhodný je takzvaný chlapský sed so široko rozkročenými nohami. Ruky by mali byť nad stolom, aby lepšie dosiahli na klávesnicu. Pokiaľ ide o vzdialenosť monitoru, odporúča sa 40 až 60 centimetrov. Monitor by mal byť v takej výške, aby jeho horná hrana bola na úrovni očí.

Základom pre správne sedenie je predovšetkým vhodná stolička. Tá by mala byť ergonomická a pohodlná. Pomoc pri správnom sedení pri počítači môže priniesť aj sedenie na gymnastickej lopte. Je však náročné na stabilitu, preto sa v tomto prípade namáhajú rôzne svaly a nepatrí teda medzi dlhodobé riešenia. V ďalšom rade by sa nemalo zabúdať ani na správne osvetlenie, ktoré môže mať tiež vplyv na náš spôsob sedenia. Často v túžbe po nájdení správneho písmena na klávesnici sa krčíme a ohýbame, za čo nám naše telo určite nikdy nepoďakuje.

Riešením elektronická stimulácia?

Telo človeka je denne vystavené veľkej námahe, a preto si zaslúži dostatočný odpočinok. Medzi vyhľadávané formy relaxu patria masáže, joga či pilates. Celému organizmu doprajú potrebné uvoľnenie a navyše človek si pri nich dokáže dostatočne prečistiť myseľ. Ďalšou možnosťou, ako nejeden z nás odpovedá na bolesť, sú lieky. „Ovplyvnenie bolesti a jej tlmenie je možné rôznymi spôsobmi. Najfrekventovanejšia je medikamentózna. Tento spôsob však pri dlhodobej aplikácii môže priniesť aj negatívne účinky na organizmus ako hepatotoxicita, nefrotoxicita, poruchy krvotvorby, alergické prejavy, lieková intolerancia, porucha tráviaceho traktu… A v takom prípade je možne použiť fyzioterapeutické metódy, medzi ktoré patrí aj TENs – transkutánna elektrická nervová stimulácia,“ hovorí MUDr. Nováková.

Pôvod elektronickej stimulácie siaha až do stredoveku, keď ľudia poznali princíp potláčania bolesti a uvoľňovania tela pomocou elektrických impulzov. Vedeli o vlastnostiach niektorých druhov rýb, ako úhor alebo raja, ktorých telo dokáže generovať nízkofrekvenčné elektrické vlny vhodné na liečebné účely. Spôsob tlmenia bolesti pomocou elektrických impulzov (TENS) sa v súčasnosti vracia v modernej podobe. Boľavý chrbát preto pre vás už nemusí predstavovať nočnú moru. Jemné elektrické impulzy totiž revitalizujú a posilňujú telesné oblasti, na ktoré sú elektronické podložky priložené. TENS stimulácia je postavená na troch pilieroch – pôsobí ako spúšťač uvoľňovania endorfínov, stimulátor krvného obehu a zároveň blokuje zdroj bolesti.

Odporúčané články

8 jedál, ktoré sú skvelou prevenciou proti rakovine Jóga – uvoľnite panvu a chrbticu

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DamskaJazda.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Odporúčané články

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.