Chýbajúcu kapacitu riešia mimoeurópske aerolinky, čo prináša nečakané problémy

Happy traveler waiting for the flight in airport
Zdroj foto: GettyImages

DJ/PR Meškajúcich letov pribúda. Dôvodom je rastúci počet letov aj uzemnenie Boeingu 737 MAX. Medzeru po tomto type lietadiel rýchlo nahradili kapacity iných dopravcov. Do európskeho vzdušného priestoru sa tak stále viac dostávajú lietadlá mimoeurópskych aeroliniek, pri ktorých sa cestujúci kompenzácií za zrušený  či meškajúci let domôžu len čiastočne alebo vôbec.

Výpadok Boeingu 737 Max v charterovej doprave je nahradzovaný kapacitou iných, často i mimoeurópskych dopravcov. To prináša nečakané komplikácie v prípade meškajúcich alebo dokonca zrušených letov. „Nariadenie EÚ, podľa ktorého sa cestujúcim vypláca kompenzácia za meškajúce lety, je v tomto prípade účinné len čiastočne. Pokrýva totiž iba odlety týchto aeroliniek z Európy, nie však spiatočné lety,“ upozorňuje František Herynk zo spoločnosti Click2Claim.

Túto situáciu by mohli najviac pocítiť ľudia, ktorí si s letnou dovolenkou počkali a chystajú sa vyraziť k moru až v jesenných mesiacoch. Stále príjemné letné teploty, menej turistov, výhodnejšie ceny, to všetko turistov láka v tomto termíne čerpať dovolenku. Najobľúbenejšími oblasťami sú Turecko, Tunisko, Maroko a Egypt,“ hovorí František Herynk. Aerolinky, ktoré spadajú pod Nariadenie Európskeho spoločenstva č. 261/2004, sú na cestách do týchto destinácií kvôli nedostatku lietadiel nahradzované aj mimoeurópskymi, napríklad africkými aerolinkami. Táto situácia prináša pre cestujúcich rad rizík. „Pri viac než trojhodinovom meškaní letu z tuniskej Djerby do Bratislavy s tuniskými aerolinkami nemá cestujúci nárok na odškodnenie. Ale pokiaľ by išlo o rovnaký let s európskou leteckou spoločnosťou, nárok na odškodnenie by už bolo možné uplatniť,“ vysvetľuje Herynk z Click2Claim.

Ľudia si pritom začínajú zvykať na to, že v prípade problémov s letom majú nárok na odškodnenie. „Svedčí o tom aj rastúci počet žiadostí o kompenzácie. Oproti minulému roku ide o nárast o viac než 15 percent. Potom sú však niektorí cestujúci veľmi prekvapení, keď im oznámime, že let bol vykonávaný mimoeurópskou spoločnosťou a nárok na kompenzáciu v takom prípade, žiaľ, nie je,“ dodáva Herynk. Situácia sa podľa jeho slov ešte nejakú dobu nezlepší. Počet charterových letov s príchodom jesene zásadne neklesá. Mnoho ľudí totiž svoju dovolenku odložilo a využíva lacnejšie ceny za zájazd, ubytovanie aj cestu práve v týchto mesiacoch.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom