Čo ste (ne)vedeli o marhuliach

marhule
shutterstock.com
reklama:

Júl je mesiacom marhúľ. Vedeli ste, na čo všetko sú marhule dobré? Samozrejme okrem skvelého marhuľového koláča.

Posol leta

O marhuliach sa hovorí, že sú prvými znakmi leta. Do rovnakej skupiny ovocia patria aj broskyne, jablká a hrušky. Sú plné betakaroténu a vlákniny a napriek tomu, že sušené a zavárané sú dostupné počas celého roku, toľko vitamínu C a výživných látok ako obsahujú čerstvé, žiaľ neobsahujú. Jedna priemerná marhuľa váži približne 40 gramov a obsahuje iba 20 kalórií. Taktiež glykemický index ( toto číslo má na starosti informovať o tom, aké kolísanie hladiny cukru v krvi narobí jedlo, čo zjeme) je na strednej úrovni.

Ovocie- v čom spočíva jeho sila

Chránia zrak

Veľa štúdií dokázalo, že konzumovanie marhúľ má veľmi pozitívne účinky na zdravie nášho zraku. Pomáha posilňovať zrakové nervy a už dve či tri marhule denne pôsobia ako prevencia pred stratou zraku v starobe.

Aj keď sa tri porcie ovocia môžu zdať príliš, stačí si dať pár plátkov do ranných cereálií a počas dňa si radšej miesto sladkosti na zahnanie mlsnej, spomeňte na marhule.
marhule
shutterstock.com

Veľmi dôležité antioxidanty

Pozor na dovážané marhule, pretože tie sú odtrhnuté ešte nedozreté a keďže dozrievajú po ceste k nám, neobsahujú toľko výživných látok, ako tie, o ktorých viete, že dozreli na strome. Preto treba radšej nakupovať od overených obchodníkov, alebo na trhu a najmä v sezóne, keď už nemáte možnosť dopestovať si vlastné. Čím viac antioxidantov telo príjme, tým má väčšiu ochranu pred voľnými radikálmi. Netreba zabúdať ani na obsah karotenoidov a vitamínu A, ktorý posilňuje imunitu. Je dokázané, že ľudia konzumujúci marhule sú menej náchylní na rôzne infekcie a choroby.

Vlákina

Sušené marhule sú jedným z najlepších zdrojov vlákniny. Obsahujú špeciálny druhy vlákniny, ktorá sa správa ako gél a pohlcuje mastné kyseliny. Vysoký obsah vlákniny chráni pred problémami a ochoreniami súvisiacimi s tráviacim traktom a taktiež pomáhajú živinám vstrebať sa.

Ako zbaviť ovocie chemikálií?

Pomoc srdcu

Vláknina v marhuliach pomáha absorbovať LDL a zlý cholesterol v tele, čo v konečnom dôsledku znamená, že pomáhajú pri prevencii s kardiovaskulárnymi chorobami.

Draslík

Vysoký obsah draslíku pomáha pri prevencií kŕčov a spolu v správnej kombinácii soli a sodíka pomáhajú pri odvodňovaní a tiež pri udržovaní stabilného krvného tlaku. Už 1/2 šálky marhúľ denne vám zabezpečí 21% denného príjmu draslíka.

Rakovina

Antioxidanty obsiahnuté v marhuliach pomáhajú redukovať voľné radikály v tele a tým sú účinnou zbraňou v boji s rakovinovými bunkami. Voľné radikály sa v tele tvoria najmä ako reakcia na znečistenie ovzdušia, slnečné a ultrafialové lúče a výfukové plyny. Spôsobujú degeneračné zmeny rastových buniek v tele, čo vedie k rôznym nádorovým ochoreniam.

beauty, krása, mejkap, make-up, líčenie, pleťové vody
www.shutterstock.com

Zlepšujú kvalitu pokožky

Pôsobia ako prevencia proti starnutiu pokožky a takisto sú účinné v boji s akné.

Posilňujú kosti, zbavia vás astmy

Vďaka obsahu vápnika pomáhajú pri výstavbe a posilnení kostí. Nízke hladiny vápnika môžu viesť k osteoporóze- chorobe rednúcich kostí. Astma je choroba slabých pľúc, ktorým konzumovanie tohto ovocia veľmi pomáha.

Čerešničkou na torte je pomoc pri chudnutí

Vysoký obsah vlákniny pomáha pri trávení a vylučovaní, čo sa prejaví na zlepšení metabolizmu. Aj vďaka nízkemu počtu kalórií, je marhuľa viac ako vhodná, keď máte chuť na sladké.

20. júla 2014

reklama:
reklama:

Najčítanejšie za 24 hod