Fakty o opaľovaní: Vedeli ste toto?

opaľovanie, slnko, teplo, leto, dovolenka, more, UV žiarenie
shutterstock.com
reklama:

Pripomíname si to každé leto ako malú násobilku. Prečo a ako ne/používať ? Preverte si svoje znalosti.

1. Pre dostatočnú ochranu pokožky si potrebujete naniesť na celé telo zhruba šesť čajových lyžičiek krému na opaľovanie – jednu na každé rameno, jednu na každú nohu, jednu na hornú časť a jednu na chrbát.

2. Až 40 % žien a 70 % mužov stále nepoužíva opaľovacie prípravky. A pritom sa nevystavujú iba bolesti pri spálení, ale koledujú si tiež o trvalé následky! UVB žiarenie vo vrchnej vrstve kože spôsobuje nielen žiadané opálenie, no zároveň i spálenie, pľuzgiere a kožné nádory. UVA žiarenie je ešte zákernejšie. Preniká hlbšie do kože a jeho účinok sa prejaví až časom – na predčasnom starnutí a na vzniku vrások.

3. Nepoužívajte prípravky po uplynutí doby záruky. A radšej ani tie, s ktorými ste sa natierali minulé leto. Okrem znížených účinkov totiž hrozí i to, že sa do nich dostali baktérie.

4. Čím vyšší je ochranný faktor opaľovacieho prostriedku, tým dlhšie môžete byť na slnku a nehrozí vám spálenie. Napríklad krém s SPF 10 predĺži váš čas na slnku bez rizika spálenia asi desaťkrát.

10 tipov, ako sa správne chrániť pred slnkom

5. A čo predpríprava v soláriu? Pomôže vám tak, že už opálenú pokožku nebudete mať potrebu tak dlho vystavovať slnku, aby získala farbu. Koža ale znesie iba určitú dávku žiarenia a je dosť možné, že si tu svoju “miniete” už v soláriu.

6. Opálenie je len obranná reakcia pokožky! Hnedý odtieň pokožky spôsobuje kožné farbivo melanin. Ten sa v koži tvorí vplyvom slnečného žiarenia a je rozptyľovaný do okolitých buniek. V nich vytvorí obal, ktorý pohlcuje škodlivé UV žiarenie a bunky chráni. Keď vznikajú ďalšie nové bunky, posúvajú sa tie s ochranným melanínovým puzdrom na povrch pokožky – tak získa vaša koža hnedý odtieň.

7. I ten najúčinnejší UV filter funguje iba vtedy, pokiaľ ho použijete v dostatočnom množstve. Výskumy odhalili, že si často nanesieme iba polovičné množstvo prostriedku ako je potrebné. A to znižuje účinnosť – napríklad s SPF 50 na slabých SPF 30.

Premýšľate nad opaľovacím krémom? Skúste prírodu

8. Nezabudnite si natrieť aj uši, nos, pery, a zátylok. Boľavé spálenia vznikajú aj na miestach, na ktoré často zabudneme – na ramenách, bokoch, na spodnej časti chrbta a na zadnej strane kolien. A platí to tiež aj o hlave. Mokré vlasy sa zlepia a odhalia pokožku na hlave, ktorá sa ľahko spáli. Opaľovacie spreje si preto radšej striekajte i do vlasov. Alebo noste klobúk!

14. júla 2014

reklama:
reklama:

Najčítanejšie za 24 hod

Autor: Mona