Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
spánok, spať, snívať, sen, posteľ, zdravie, žena,
4
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
shutterstock.com
26. februára 2015 ZdravieZdravý spánok od zzSITA Diskusia()

Koľko spánku skutočne potrebujeme? Vedci aktualizovali údaje

Odborníci nedávno aktualizovali odporúčania pre ideálne množstvo spánku. Porovnajte si, či svojmu telu poskytujete dostatok oddychu.

Kvalitný nočný spánok patrí k základným pilierom zdravia. Odborníci z organizácie National Sleep Foundation preto nedávno aktualizovali odporúčania ohľadom vhodného počtu hodín strávených blahodarným spánkom pre rôzne vekové skupiny. Nové zistenia odporúčajú ľuďom radšej zostať v posteli o hodinu aj dve dlhšie – oproti pôvodným údajom sa ideálny čas spánku predĺžil.

Tím odborníkov z National Sleep Foundation uskutočnil viac ako 300 spánkových štúdií, aby odhalil najvhodnejšiu dobu spánku pre rôzne vekové kategórie. Aj keď vo všeobecnosti stále platí, že ideálny počet hodín spánku sa od jednotlivca k jednotlivcovi líši, NSF odporúča tráviť v posteli minimálne sedem hodín denne.

Aktualizovaná ideálna doba spánku pre rôzne vekové skupiny:

spiace bábätko, spánok, snívať, batoľa, dieťa, novorodenec, dieťatko
Thinkstock
Novorodenci (0-3 mesiace): 14-17 hodín

Dojčatá (4-11 mesiacov): 12-15 hodín

Batoľatá (1-2 roky): 11-14 hodín

Deti predškolského veku (3-5 rokov): 10-13 hodín

Deti školského veku (6 -13 rokov): 9-11 hodín

Tínedžeri (14-17 rokov): 8 až 10 hodín

Mladší dospelí (18 – 25 rokov): 7-9 hodín

Dospelí (26-64): 7-9 hodín

Starší ľudia (viac ako 65 rokov) 7-8 hodín

Zdravotný stav aj životný štýl

Aj keď sa odporúčania pre dospelých nezmenili, vedci pridali do rebríčka dve nové kategórie – mladších dospelých a starších dospelých. Potreba spánku sa podľa odborníkov líši nie len v závislosti od veku, ale aj od životného štýlu a aktuálneho zdravotného stavu.

mobil
shutterstock.com
Doplnková štúdia v Nórsku odhalila, že čím viac času trávia tínedžeri používaním elektronických zariadení, ako sú smartfóny a tablety, tým horší bude ich spánok. Štúdia na vzorke takmer 10 000 tínedžerov vo veku od 16 do 19 rokov zistila, že viac ako dve hodiny času stráveného sledovaním displeja elektronických zariadení po škole súvisia s oneskorením a skrátením doby spánku.

Mladí, ktorí strávil viac ako štyri hodiny denne sledovaním smatfónu či tabletu, mali až trojnásobne vyššiu pravdepodobnejšie spať v noci menej ako päť hodín a až o 49 percent vyššiu pravdepodobnosť, že im zaspávanie trvá viac ako hodinu. Zdravému dospelému človeku to zvyčajne trvá do 30 minút.

„Je potrebné aktualizovať aj limity pre zdravotne neškodné používanie elektronických médií,“ dodali výskumníci z NSF.

únava, spánok, poruchy spánku, nespavosť, bolesť, choroba, zdravie
Thinkstock
Zdravý spánok má vplyv najmä na funkciu mozgu, v ktorom počas noci prebieha „upratovanie“ a triedenie myšlienok a celková regenerácia. Mozog počas spánku ukladá staršie spomienky a prepája ich s tými novými, zbavuje sa toxínov, ktoré môžu spôsobovať napríklad Parkinsonovu alebo Alzheimerovu chorobu a ukladá informácie týkajúce sa najmä fyzických aktivít do dlhodobej pamäte.

Pri dlhodobom nedostatku spánku dochádza v tele k určitým metabolickým a hormonálnym zmenám. Znižuje sa odolnosť človeka voči infekciám, kolíše nálada a klesá sústredenosť. Nedostatok spánku zhoršuje schopnosť učiť sa, oslabuje imunitu, vedie k priberaniu, tráviacim problémom, zápalovým procesom a k vzniku cukrovky aj depresie.

www.independent.co.uk

Odporúčané články

Prejedli ste sa? Po týchto trikoch sa vám uľaví Nový vedecký objav: Spánok vášmu bábätku prospieva aj takto

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Zdravý spánok

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.
Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...