Poznáme slabiny zdravotnej starostlivosti na Slovensku!

Doktor, zdravie, lekár, zdravotná starostlivosť
shutterstock.com

Zistenia o slabých miestach vyplývajú z prieskumu s názvom Nebojte sa povedať to nahlas.

Členovia občianskeho združenia Únia pre zdravšie srdce (UZS) predstavili výsledky prieskumu s názvom Nebojte sa povedať to nahlas. Celoplošný skríning medzi pacientmi s ochoreniami srdca a ciev sa uskutočnil v období od februára do apríla, pričom sa doň zapojilo 650 ľudí vo veku 40 až 79 rokov. Z nich 400 (59 percent) uviedlo, že trpí kardiovaskulárnym ochorením alebo diabetom, pričom 84 percent z nich má hypertenziu.

Zaujímavý prieskum mal tri časti

Pacienti sa v dotazníku vyjadrovali k otázkam o kvalite poskytovanej zdravotnej starostlivosti, dostupnosti vyšetrenia v kardiologickej ambulancii, komunikácii so zdravotníckym personálom a dostupnosti liekov a modernej liečby na Slovensku. Prieskum sa skladal z troch častí: rozsah zdravotnej starostlivosti za ostatných dvanásť mesiacov, hodnotenie poskytnutej zdravotnej starostlivosti a farmakoterapia.

Rozsah zdravotnej starostlivosti

Prvá časť prieskumu, ktorá sa týkala rozsahu poskytnutej zdravotnej starostlivosti za ostatných dvanásť mesiacov, priniesla viaceré znepokojujúce zistenia ako napríklad nedostatočnú návštevnosť odborných ambulancií napriek vážnemu ochoreniu. Až 12 percent pacientov s kardiovaskulárnym ochorením a 16 percent diabetikov za uplynulý rok nenavštívilo žiadneho lekára, pričom väčšinou šlo o mužov. Až 40 percent z tých, ktorí kardiológa za ostatný rok navštívili, uviedli, že na vstupné vyšetrenie čakali niekoľko týždňov až niekoľko mesiacov. Najdlhšie čakania zaznamenali v Trnavskom a Banskobystrickom kraji. S hospitalizáciou v minulom roku malo skúsenosť 15 percent pacientov. Išlo najmä o ľudí s poškodením srdcových chlopní, infarktom myokardu, srdcovým zlyhávaním a cievnou mozgovou príhodou. Až dve tretiny hospitalizácií boli z dôvodu náhleho zhoršenia stavu, čo podľa odborníkov z UZS môže súvisieť práve s nedostatočnou návštevnosťou odborných ambulancií a dlhými čakacími dobami na vyšetrenia.

Kvalita poskytovanej starostlivosti

Z druhej časti prieskumu venovanej hodnoteniu poskytovanej zdravotníckej starostlivosti vyplynulo napríklad, že s nemocničnou starostlivosťou je úplne spokojných len 55 percent hospitalizovaných. Ďalších 24 percent ju hodnotí na dvojku. Priemerná známka, ktorú dostal personál našich nemocníc, je 1,7. Jednotlivé parametre ambulantnej zdravotníckej starostlivosti pacienti ohodnotili priemernou známkou 1,2 až 1,6, pričom najcitlivejšie vnímajú nedostatok času na rozhovor s lekárom.

Lieky a ich užívanie

Tretia časť prieskumu venovaná farmakoterapii okrem iného ukázala, že pacienti s kardiovaskulárnymi ochoreniami denne užívajú veľké množstvo liekov – v priemere je to päť liekov denne. Štvrtina pacientov dokonca užíva sedem a viac liekov denne, počet liekov výrazne rastie so zvyšujúcim sa vekom. Takmer všetci pacienti (96 percent) majú lieky predpísané na dlhodobé užívanie. Pacienti sa domnievajú, že dokážu užívať pravidelne a dôsledne aj zložitejšie kombinácie liekov. Tento dojem pacientov však nie je v súlade s objektívnymi zisteniami získanými zo zdravotnej dokumentácie a od poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Tie ukazujú, že schopnosť pacienta dôsledne užívať veľké množstvo liekov sa znižuje s počtom predpísaných liekov. Podobné prieskumy zamerané výlučne na užívanie liekov tiež ukázali nedostatky v tejto oblasti. S množstvom a spôsobom užívania liekov podľa všetkého priamo súvisia ťažkosti pacientov týkajúce sa farmakoterapie. Pre 75 percent pacientov je náročné platiť za lieky, pre polovicu dosť náročné. Viac ako polovica pacientov sa obáva dlhodobých účinkov užívania liekov. Problémy so zapamätaním si všetkých dávok a názvov liekov pacienti nevnímajú ako podstatné.

Prečítajte si aj: Chcete byť zdravá? Jedzte med so škoricou

Na základe výsledkov tohto prieskumu si UZS do budúcnosti vymedzila štyri základné oblasti ďalšej činnosti. Sú to zlepšenie komunikácie zdravotníkov a pacientov, upozornenie zodpovedných na existenciu prekážok v poskytovaní kontinuálnej zdravotníckej starostlivosti a jej dostupnosti vo všetkých regiónoch, podpora a pomoc pacientovi v pravidelnom užívaní liekov a kontrole liečby aj formou vytvorenia osobných liekových knižiek a snaha o vytvorenie systémových podmienok na znižovanie doplatkov za lieky na kardiovaskulárne ochorenia.

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom