Poznáte svoje základné práva pacienta?

Lekár, doktor, pacient, zdravie
shutterstock.com

V roku 2002 bol vyhlásený 18. apríl za Európsky deň práv pacientov. Tento deň zároveň má byť aj príležitosťou, aby sa občania o svojich právach dozvedeli viac. Vy ich poznáte?

Viete, aké sú vaše práva u lekára? Načo máte vlastne nárok? Práve dnes je Európsky deň práv pacientov. Jeho cieľom je upozorniť a poukázať na skutočnosti, ktoré by vám zdravotnícky personál nemal odoprieť.

Tieto práva sú zhrnuté v Európskej charte práv pacientov a je ich 14.

1. Právo na prevenciu

Každý jednotlivec má právo na poskytovanie primeraných služieb zameraných na predchádzanie vzniku chorôb. Na zabezpečenie bezplatných preventívnych prehliadok a to nielen rizikovým skupinám.

2. Právo na prístup k zdravotníckym službám

Každý z nás má právo na prístup k takým zdravotníckym službám, aké si vyžaduje jeho zdravie. Zakazuje sa akákoľvek diskriminácia z dôvodu rasy, farby pleti, pohlavia, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národnostného alebo sociálneho pôvodu, majetku, rodu, sexuálnej orientácie alebo iného postavenia.

3. Právo na informácie

Máte právo byť zrozumiteľným spôsobom informovaní o svojom zdravotnom stave. Zdravotnícki pracovníci vás zároveň musia informovať o povahe vášho ochorenia, o nákladoch za poskytnuté zdravotnícke služby, lieky a zdravotnícke pomôcky. Máte tiež právo nebyť informovaný o vašej chorobe v prípade, že o to požiadate. Máte právo nahliadnuť do svojej zdravotnej dokumentácie a robiť si z nej na mieste výpisky. Pri prepustení zo zdravotníckeho zariadenia máte právo vyžiadať si písomnú správu o diagnóze, o priebehu ochorenia a jeho liečbe. V prípade úmrtia pacienta má právo nahliadnuť do zdravotnej dokumentácie manžel, manželka, plnoleté osoby, ktoré s ním žili v čase úmrtia v spoločnej domácnosti a plnoleté deti. Ak nie sú, tak nárok majú rodičia.

4. Právo vyjadriť súhlas

Informovaný súhlas pacienta je podmienkou každého vyšetrovacieho a liečebného výkonu. Máte právo odmietnuť alebo prerušiť zdravotný výkon s výnimkou niektorých prípadov, ak ide o nevyhnutný a neodkladný výkon.

5. Právo slobodného výberu

Pacient má právo rozhodnúť sa, akým diagnostickým vyšetreniam a akej liečbe sa podrobí a služby ktorého lekára primárnej starostlivosti, odborného lekára alebo ktorú nemocnicu si zvolí.

6. Právo na súkromie a zachovanie dôverného prístupu

Všetky informácie o vašom zdravotnom stave, diagnózach, liečbe a prognóze, a tiež všetky ostatné informácie osobného charakteru sú dôverné počas života pacienta a aj po jeho smrti. Údaje zo zdravotnej dokumentácie je možné poskytnúť na základe písomného vyžiadania iba prokurátorovi, vyšetrovateľovi, policajnému orgánu alebo súdu formou výpisov. Zdravotnícke zariadenie je povinné uchovávať zdravotnú dokumentáciu pacienta spôsobom a po dobu určenú právnymi predpismi.

7. Právo na rešpektovanie pacientovho času

Každý jednotlivec má právo byť ošetrený v krátkom a vopred určenom čase. Toto právo platí pre všetky fázy liečby.

8. Právo na dodržiavanie úrovne kvality

Každý jednotlivec má právo na prístup k zdravotníckym službám vysokej kvality na základe špecifikácie a dodržiavania presne stanovených noriem.

9. Právo pacienta na bezpečnosť

Každý jednotlivec má právo neutrpieť škodu spôsobenú nedostatočným fungovaním zdravotníckych služieb, zanedbaním lekárskej starostlivosti a chýb, a právo na prístup k zdravotníckym službám, ošetreniu a liečbe, ktoré spĺňajú vysoko stanovené bezpečnostné normy.

10. Právo na inovácie

Každý jednotlivec má právo na prístup k inovovaným metódam, vrátane diagnostických metód, v zmysle medzinárodných noriem, a nezávisle na ekonomických alebo finančných okolnostiach.

11. Právo predchádzať zbytočnému utrpeniu a bolesti

Každý jednotlivec má právo, pokiaľ je to len možné, predchádzať utrpeniu a bolesti vo všetkých etapách svojej choroby.

12. Právo na liečbu zohľadňujúcu osobné potreby

Každý jednotlivec má právo na diagnostické a liečebné programy čo najviac prispôsobené jeho osobným potrebám.

13. Právo podávať sťažnosti

Máte právo podať sťažnosť, ak sa domnievate, že sa porušilo vaše právo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Sťažnosť môžete podať riaditeľovi zdravotníckeho zariadenia, v ktorom vám poskytli zdravotnú starostlivosť, lekárovi samosprávneho kraja, na Ministerstvo zdravotníctva SR, stavovským organizáciám a ďalším inštitúciám (Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou).

14. Právo na náhradu škody

Pacient má na základe rozhodnutia súdu nárok na náhradu škody, ktorá mu vznikla pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, podľa platných právnych predpisov.

www.slovenskypacient.sk

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom