Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
chudnutie, jedlo, schudnúť, váha, zdravie, diéta, strava, postava
4
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
shutterstock.com
29. decembra 2018 ZdravieDomáci lekár od zzSITA Diskusia()

Prehnali ste to s jedením? Vyskúšajte tieto triky

Dobrého stačí aj málo, hladným očiam sa však rozkazuje ťažko. Ak ste to prehnali s veľkou porciou jedla a kalórií, nemusíte zúfať – pomôcť môže jeden z piatich trikov.

Konzumácia príliš veľkého množstva kalórií nevedie len k priberaniu, páleniu záhy a nepríjemnému nadúvaniu. Telo sa po výdatnom jedle snaží zachrániť škody, ktoré páchajú nežiadúce voľné radikály vznikajúce počas trávenia. Práve tie napádajú bunky v organizme a prispievajú k vzniku kardiovaskulárnych chorôb, cukrovky alebo rakoviny. Nežiadúce účinky prejedania sa sa však dajú znížiť konzumáciou potravín, ktoré množstvo voľných radikálov znižujú. Hoci stále platí, že lepšie je jesť s mierou – viac malých porcií aspoň päťkrát denne, občasné prejedenie sa môžete zachrániť zdravou brzdou – stačí do jedálnička pridať niektorú z nasledujúcich potravín.

Menštruácia
Shutterstock

Pomarančová šťava

Pomaranče sú bohaté na flavonoidy – látky známe svojimi antioxidačnými účinkami, ktoré dokážu vyrovnať škodlivý vplyv kalorického pokrmu bohatého na tuky. Štúdia uverejnená v odbornom magazíne The American Journal of Clinical Nutrition potvrdila, že u ľudí, ktorí si k raňajkám bohatých na tuky a kalórie (51 gramov tuku, 900 kalórií) dali aj pohár čerstvej pomarančovej šťavy, zaznamenali nižšie hladiny škodlivých voľných radikálov a ďalších látok vyvolávajúcich zápaly ako u tých, ktorí si k rovnakým raňajkám dali pohár čistej vody alebo limonády s pridaným cukrom.

Ovocie

Najväčšiu šancu zintenzívniť ochranu pred voľnými radikálmi máme využívaním prirodzených antioxidantov. Vitamín E, vitamín C, beta-karotén či selén sa v bohatých množstvách nachádzajú najmä v ovocí. Konzumácia jahôd, malín, čučoriedok, hrozna, kiwi alebo čerešní po výdatnom jedle pomáha v boji proti voľným radikálom a brzdí zápalové procesy.

Čistá a hebká pleť? Ovplyvnite svoj jedálniček!

Ocot

Pridajte do jedla lyžičku octu. Ocot dokáže krotiť rapídne zvýšenú hladinu cukru v krvi, ktorá nasleduje po konzumácii veľkých porcií jedla – najmä ak sú bohaté na uhľohydráty. Rýchle zvýšenie hladiny cukru v krvi vedie aj k jej náhlemu poklesu, ktorý opäť naštartuje apetít a spôsobí, že aj po výdatnej porcii sme opäť hladní. Tento problém, ktorý trápi nielen diabetikov, sa dá čiastočne zabrzdiť lyžičkou jablčného octu. Domáci všeliek okrem zníženia hladinu cukru v krvi povzbudzuje aj činnosť tráviacich enzýmov, prispieva k zdraviu krvných ciev, k tvorbe červených krviniek a znižuje krvný tlak.

Červené víno

Antioxidanty obsiahnuté v červenom víne znižujú negatívny vplyv jedál bohatých na tuky. Víno môžete pridať rovno do jedla alebo si vychutnať pohárik po ňom – platí však zásada – všetko s mierou. Odporúčaná dávka by nemala presiahnuť 2 dlc.

herbs

Korenie

Korenie nielenže dodá jedlu vyváženosť a harmóniu, je prospešné aj pre naše zdravie. Klinček obsahuje veľa mangánu – nutričnej látky dôležitej pre metabolizmus bielkovín, tukov a sacharidov. Kurkuma má výrazné protizápalové a antioxidačné účinky, chilli papričky zvyšujú rýchlosť metabolizmu a podporujú dobré trávenie. Bobkový list zasa znižuje hladinu cukru v krvi, kardamón stimuluje metabolizmus tukov, prospieva pečeni a podporuje prúdenie žlče.

Štúdia uverejnená v magazíne The Journal of Nutrition dokázala, že ľuďom, ktorí konzumovali jedlo spolu s dvomi lyžicami korenia (zmes rozmarínu, oregana, škorice, kurkumy, čierneho korenia, červenej papriky a cesnaku) v tele namerali nižšiu hladinu triglyceridov a inzulínu a vyššiu hladinu antioxidantov po konzumácii vysokokalorických tučných jedál ako tým, ktorí konzumovali to isté jedlo bez korenia. Výskumníci sa domnievajú, že korenie spomaľuje vstrebávanie tukov a antioxidanty zasa pomáhajú odstraňovať voľné radikály.

www.eatingwell.com

Odporúčané články

Chcete jesť a pritom nepribrať? Máme pre vás niekoľko tipov Poznáte týchto 8 najzdravších chutí na svete?

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DamskaJazda.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Odporúčané články

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.