Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
jedlo, šalát, výživa, variť, žena, vidlička, jesť, zdravie, zelenina
3
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
shutterstock.com
27. januára 2016 ZdravieVýživa od zzSITA Diskusia()

Prekvapivá sila jedla, ktoré vyhadzujeme: Je nabité zdravím

Tieto šupky, listy a kôra nepatria do koša – prekvapia vás skrytou dávkou vitamínov.

Už odmalička nás učili, že jedlom sa neplytvá. Pri čistení ovocia a zeleniny však často vyhadzujeme práve tie najzdravšie časti, ktoré majú niekedy viac vitamínov a antioxidantov ako samotné plody. Mnohé rastliny totiž koncentrujú svoje najliečivejšie látky do okrajových častí. Pozrite sa, pri ktorých potravinách je dobré dať šupke, kôre a listom druhú šancu.

Brokolica

ovocie, zelenina, jedlo
detoxaustralia.com.au

Listy brokolice sú nabité karotenoidmi, ktoré pomôžu pripraviť pokožku na slnko. Vyšší príjem betakaroténu podporuje tvorbu kožného pigmentu melanínu a neutralizuje škodlivé účinky UV žiarenia. Betakarotén zároveň zabraňuje tvorbe pigmentových škvŕn, znižuje riziko alergických reakcií a olupovania pokožky. Telo si z betakaroténu vyrába vitamín A, ktorý sa postará o silný imunitný systém, zdravé sliznice a dobrú kvalitu pokožky, vlasov a nechtov. Listy stačí uvariť či spariť rovnakým spôsobom ako brokolicu.

Cibuľa a cesnak

Dokonca aj cibuľa a cesnak majú prirodzený obal, z ktorého môžete vyťažiť mnoho benefitov. Viaceré výskumy totiž preukázali, že šupka cibule a cesnaku obsahuje silné flavonoidy, ktoré podporujú zdravie a antioxidanty, ktoré majú protizápalové účinky. Šupka obsahuje aj kvercetín – významné antihistaminikum, ktoré pomôže aj ľuďom trpiacim sennou nádchou. Pri varení polievky s cibuľou sa nezbavujte jej šupky – stačí ju odstrániť až krátko pred servírovaním – prospešné látky tak zostanú zachované.

cesnak
shutterstock.com

Pomaranče

Kôra citrusových plodov obsahuje štvornásobne viac vlákniny ako plod samotný. Navyše, štúdia z roku 2003 ukázala, že pomarančová kôra v sebe skrýva prírodné látky, ktoré dokážu bojovať proti rakovine. Šupky sú nasýtené éterickými olejmi a sú vhodné najmä ako korenie alebo prísada do pečenia – stačí ich nastrúhať na dezerty, cestoviny či do šalátov. Platí to však len pri chemicky neošetrených exemplároch.

vitamíny, mrkvový nápoj, žena, zdravie, úsmev, betakarotén, mrkva, výž
shutterstock.com

Sekundárne rastlinné látky sa nachádzajú najmä v šupke. Mrkva obsahuje až 80 percent užitočných látok v tenkej vonkajšej vrstve, preto je lepšie namiesto noža použiť len tvrdú kefku, ktorou odstránite nečistoty pod tečúcou vodou. Pri nákupe nevyberajte najväčšie exempláre s drevenou dužinou, ale radšej stredné a tie menšie.

Kaleráb

Kaleráb obsahuje až 60 mg vitamínu C v 100 g, veľa karoténu či vitamínu E a B. Urýchľuje vylučovanie žlče a jej transport do čriev, vďaka obsahu vlákniny reguluje stolicu, preto sa odporúča ľuďom trpiacim zápchou. Zdravé sú však aj jeho listy – obsahujú mnohonásobne vitamínu C a trikrát viac vápnika ako buľva. Nasekané nadrobno ich môžete pridávať do zeleninových šalátov.

Zeler

Listy stopkového zeleru obsahujú päťkrát viac kalcia a magnézia ako stopky. Okrem toho sú bohaté na vitamín C a fenoly – silné antioxidanty, ktoré bojujú proti rakovine, srdcovo-cievnym ochoreniam a predčasnému starnutiu. Surové ich môžete pridať do šalátov, smoothies, polievok či omáčok.

www.lifestyle.yahoo.com

K téme

Jedlom ku šťastiu: Správna strava zlepšuje náladu Bojujete s chuťami? Vieme, ako poraziť mlsnú!

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DamskaJazda.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

K téme

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.