Tri otázky pre manažérku Luciu Arbetovú: Efektivita mladých matiek je často podceňovaná

Lucia Arbetová
Zdroj foto: Matej Vrtil

Úspešná žena a zároveň matka dokazuje, že aj s malým dieťaťom sa dá vybudovať skvelá kariéra, len netreba sa báť. Zároveň dáva druhú šancu mladým matkám a vo svojom teame zamestnáva prevažne ženy po materskej.

Každá mamička, ktorá si po materskej hľadá zamestnanie, to určite zažila. Nájsť prácu  a presvedčiť budúceho zamestnávateľa, že ona je tá pravá, je veľmi ťažké. O tom vie svoje aj generálna manažérka hotela Vienna House Easy Bratislava, Lucia Arbetová, ktorá začínala ako recepčná a napriek materstvu  má za sebou úspešnú kariéru.

Ako ste zvládali roky, keď bolo vaše dieťa ešte malé?

Rozviedla som sa, keď mal syn rok.  Odvtedy som s ním sama.  Prvých cca 6 rokov som robila iba v noci, aby som neriskovala, že pôjdem na OČR. Pomáhala mi mama.  Keď vyrástol, postupne som si začala budovať kariéru.  V roku  2008, keď som prijala post PR a Marketing manažérky v hoteli Carlton, už mal 14. Dnes je na vysokej.“

Prečo vo svojom teame zamestnávate prevažne mladé mamičky?

Sama som to zažila a stalo sa mi párkrát v minulosti, že sa ľudia pozastavovali nad tým, ako si to predstavujem zvládať malé dieťa aj kariéru. Preto sa snažím mať otvorenú myseľ a pozerať sa na veci trochu inak.  Sama som vedela o svojom potenciáli, ale mala som pocit, že to nevidí každý.  Hlavne pre zamestnávateľov je matka malých detí problém…

Keď som sa vrátila z Karlových Varov, kde som tri roky viedla kúpeľný hotel, do Bratislavy, potrebovala som si „upratať“ team a vedela som, že je tu pár skúsených a bohovsky dobrých salesiek, ktoré sa medzitým stali matkami…  Oslovila som ich a ponúkla im skrátený úväzok a možnosť home-office. Skrátka flexibilitu, ktorú matka malých detí potrebuje.

 Bola som si od začiatku 100% istá, že efektivita týchto báb je niekde úplne inde a za 6 hodín stihnú to, čo iným trvá minimálne 10 🙂

Z pohľadu zamestnávateľa teda hodnotíte efektivitu práce matiek malých detí pozitívne?

Lucia Arbetová
Zdroj foto: Matej Vrtil

Time management a efektivita mladých matiek je často podceňovaná záležitosť.  Pri nich sa absolútne nebojím, lebo viem, že sú profesionálky a tá šanca je veľakrát to jediné, čo potrebujú…

 Mnohokrát sa mi stane, že dostanem ráno sms typu ´Malý mal horúčky, musím letieť k lekárovi. Môžem si zobrať home office?´ a bez obáv im ho môžem dať, lebo viem, že robota bude urobená. Momentálne mám 2 mladé mamičky s deťmi ešte v predškolskom veku na obchodníckych pozíciách.  Stretávajú sa s klientmi. Veľakrát k nim majú vďaka svojmu životu a skúsenostiam oveľa bližšie ako mladé kočky, alebo chalani po škole. Dievčatá v mojom tíme sa navzájom podporujú, nemusia tráviť toľko času v kancelárii, ale ich práca musí byť vidieť… a oni to dobre vedia.

 Keď je raz za čas potrebné byť v práci dlhšie, napríklad kvôli klientskemu eventu, nie je s tým problém. Chápu aj manželia, lebo vedia, že majú doma šikovné a úspešné ženské 🙂

 Tiež sa nám veľakrát stalo, že sme mali v hoteli malých pomocníkov, keď deti nebolo výnimočne kde nechať.  Dokonca uvítaciu tabuľku pre psíkov a mačičky v hotelovej lobby kreslila kolegynina dcérka.

Tretia mamička je na pozícii Sales Manager pre konferencie, ďalšia  Sales Managerka je mamina s troma deťmi, síce už väčšími, ale teenagerka + dvojičky dokážu dať zabrať  v každom veku a tiež s radosťou ponuku na skrátený úväzok prijala. Aj moja F&B Managerka je slobodná mamička… ale tiež už s dospelým synom. My sme tu celkovo taký žensko-maminovský kolektív.“

Čo odkazujete matkám, ktoré si neveria  a myslia si, že kariéru popri deťoch nezvládnu?

Skrátka, dá sa to…:)  Väčšinou sú tieto pozície v hoteloch brané ako „od nevidím do nevidím“. Musíte stihnúť všetko, najlepšie ešte včera. Podľa mňa je to úplne zbytočné…

Veď spokojný človek, ktorému je umožnené robiť veci po svojom, je vždy efektívnejší a výsledky hovoria sami za seba.“

Čo na možnosť budovať kariéru popri deťoch hovoria samotné mamičky?

Zuzka, 3 deti (Sales Manager MICE): „Ja osobne som veľmi vďačná za ústretovosť môjho nového zamestnávateľa. Ako matka 3 detí, pubertálnej dcéry a 8 ročných dvojičiek, pracujúca na plný úväzok niekoľko rokov v hotelierstve v rámci obchodného oddelenia som sa vždy snažila skĺbiť prácu aj starostlivosť o rodinu. Práca si ma však niekedy vyžadovala celú a deti to často pociťovali a dávali mi to patrične najavo. Akonáhle sa mi naskytla šanca pracovať na skrátený pracovný úväzok s možnosťou home officu, využila som ju a konečne som spokojná. Deti sú vďačné, že sa im môžem venovať na 100% a svoju prácu si viem riešiť aj v rámci home officu. Vzájomná dôvera medzi zamestnávateľom a zamestnancom je veľmi dôležitá. Hlavne matky, ktoré vedia pracovať efektívne so svojim časom, si ju veľmi vážia a tým pádom nezneužívajú. Svoju prácu mám veľmi rada a keď je spokojná mama, spokojné sú aj deti a manžel.“

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom