Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Tuky, ktoré sú zdravé
thinkstockphotos
3. januára 2015 ZdravieVýživa od DamskaJazda.skSITA Diskusia()

Tuky, ktoré sú zdravé

Trend zdravého stravovania je síce fajn, ale fungovať len na nízkotučnej strave nie je žiadna sláva. K dokonalému fungovaniu naše telo tuky nevyhnutne potrebuje. Ktoré tuky sú teda zdravé a ktorým by sme sa naopak mali vyhýbať.

Tuky sú stavebným kameňom bunkových membrán a tvoria:

50-60% celkového mozgového tkaniva a 25-30% nášho denného energetického príjmu

Bez tukov by náš život v podstate ani nebol možný. Ich nedostatok spôsobuje oslabenie imunity, kolísanie hladiny hormónov a nedostatok vitamínov v organizme. Podkožný tuk zároveň chráni naše telo pred stratou tepla a vnútorné orgány pred mechanickým poškodením.

Hoci je tuk pre naše telo potrebný, nesmieme to s jeho konzumáciou preháňať. Minimálna dávka na jeden deň je približne 30 gramov. Pod túto hranicu by sme určite nemali padnúť.

Rastlinné tuky sú zdravšie

Tieto tuky „znižujú“ hladinu zlého cholesterolu. Nájdete ich najmä v rastlinných olejoch, orechoch, semenách, rybách a morských plodoch.

Nasýtené mastné kyseliny sa nachádzajú najmä v živočíšnych tukoch (bravčovej masti, masle, v mliečnych výrobkoch, syre, mäse, tukovom pečive a sladkostiach) a spôsobujú nárast hladín „zlého“ cholesterolu. Vysoký obsah cholesterolu v krvi vedie k upchávaniu ciev, zvyšovaniu krvného tlaku a chorôb srdca.

Napriek tomu, že najzákernejšími tukmi sú živočíšne, nemusíme sa im teraz vyhýbať. Pozor by sme si však mali dávať na nadmernú konzumáciu skrytých tukov. Ide o tuk, ktorý síce nevidíme voľným okom, ale v potravine sa predsa nachádza. Tieto tuky sa do nášho organizmu dostávajú v podobe šľahačky, smotanových mliečnych výrobkov, údenárskych výrobkov, tukových koláčov a zákuskov.

Ako sa správne stravovať

Pri dnešnej širokej ponuke surovín sa pokúsme vyberať tie najzdravšie a vypestujeme si tak zdravší návyk stravovania.

Naučte sa denne konzumovať aspoň hrsť orechov a dva razy do týždňa konzumovať ryby. Ryby sú zdrojom kvalitných bielkovín a nenasýtených kyselín. Orechy zase majú blahodárny vplyv na funkciu mozgu, podporujú myslenie a obnovujú pružnosť kože. Stačí denne skonzumovať pár orechov.

Odporúčané články

Tipy, ako si v zime rýchlo poradiť s chorobou či depresiou Tajomstvo farieb: Spoznajte ich účinky na náš organizmus

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Výživa

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.
Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...