Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
zelenina
shutterstock
24. júna 2014 ZdravieVýživa od DamskaJazda.skSITA Diskusia()

Spoznajte zázračné účinky zeleniny I.

Viete, aký význam má zelenina na ľudské zdravie? Ponúkame vám prehľad jednotlivých druhov zeleniny ako aj ich liečivé účinky.

Cibuľa

Účinky : Znižuje riziko arteriosklerózy a trombózy a posilňuje imunitní systém. Éterické oleje brzdí zápalové procesy a uvoľňuje hlien. Červené a žlté odrody obsahujú zlúčeniny, ktoré znižujú riziko vzniku nádorových ochorení. Je výbornou prevenciou proti osteoporóze. Obsahuje vysoké množstvo zinku potrebného na stavbu kostí, ako aj vitamíny B,C, A i E.

Množstvo : čím viac, tím lepšie. Odporúča sa jesť surová. Musí sa jesť len čerstvá, pretože po rozkrojení sa po 24 hodinách stáva toxickou.

Červená repa

Účinky : Zmierňuje infekciu dýchacích ciest, reguluje krvný obeh, predchádza zápche, lieči ekzémy a posilňuje vlasy. Varená obsahuje rozpustné vlákniny, ktoré znižujú hladinu cholesterolu. Obsahuje látky s protirakovinovými účinkami. Obsahuje vitamíny skupiny B, vzácne a minerálne látky. Obsahuje jód, kobalt. Je výživná a pomáha pri liečbe chrípky a nachladnutia.

Množstvo : Pridávame ju do šalátov, jeme ju nastrúhanú a šťavu masírujeme do vlasov. Šťava zmiešaná s medom sa užíva pri vysokom krvnom tlaku. Odporúča sa ročná spotreba 3 kg. Pozor! Viac ako 100 ml šťavy môže vyvolať miernu nevoľnosť a závraty. Preto je potrebné zmiešať ju s mrkvovou šťavou.

Fenikel

Účinky : Obsahuje éterické oleje, vitamíny (C a E) a draslík. Podporuje trávenie a má upokojujúci účinok na nervovú sústavu. Fenikel je známy svojou schopnosťou uvoľniť zastavené vetry a pomôcť pri plynatosti. Je bohatým zdrojom draslíku a zároveň redukuje vysoký krvný tlak. Je dôležitou súčasťou detských čajov. Veľmi priaznivo pôsobí proti bolesti brucha u dojčiat.

Množstvo : Stonky a listy jedzte v neobmedzenom množstve. 200gramová varená porcia nahradí 20-30% denní potrebnej dávky draslíka u dospelého človeka. Neodporúča sa konzumovať semená feniklu počas tehotenstva.

, rasca, pochutiny, kmín, kuchyňa
shutterstock.com

Kapusta

Účinky : Rastlinné látky a vitamín C predchádzajú rakovine. Reguluje zažívanie a povzbudzuje črevá. Kyslá kapusta pomáha pri pocite plnosti a pálení záhy. Šťava z čerstvej kapusty lieči žalúdočné vredy a choroby hrubého čreva. Šťava z listov zmierňuje zápaly, pôsobí dezinfekčne a odvádza z tela všetky škodlivé látky.

Kyslá kapusta: Pomáha v boji s rakovinou

Množstvo : 1/4 hlávky pokryje 1/5 dennej potreby vitamínu C. Obklady z čerstvých listov zmierňujú bolesti svalov, hlavy, močového mechúra a liečia kožné choroby. Pri žalúdočných problémoch je potrebné aspoň mesiac piť 5-6 pohárov kapustovej šťavy, hodinu pred jedlom.

Kukurica

Účinky : Vysoký obsah mangánu pôsobí proti stresu, svalovým kŕčom a srdcovej arytmii. Železo zase pomáha proti chudokrvnosti.

Množstvo : Predstavuje bohatý zdroj energie – je v nej mnoho uhľohydrátov a bielkovín. 100 g pokryje takmer polovicu dennej potreby železa.

Mrkva

Účinky : Znižuje cholesterol, predchádza zápche, pomáha pri kožných chorobách a oslabení organizmu. Chráni zrak. Znižuje riziko rakoviny pľúc. Jednoduchý spôsob, ako znížiť hladinu cholesterolu v krvi. Je vynikajúcou regeneračnou potravinou keď sa človek cíti vyčerpaný, alebo sa zotavuje. Mrkva je bohatá na vitamíny A, B a C, betakarotén, železo, vápnik, draslík a sodík.

Množstvo : Každý deň jedzte 2 mrkvy alebo vypite pohár čerstvej šťavy. Pitie mrkvovej šťavy je vynikajúcou detoxikáciou čriev.

Paprika

Účinky : Vitamín C neutralizuje voľné radikály a posilňuje obranyschopnosť organizmu. Betakarotén posilňuje bunky, brzdí proces starnutia a chráni pred škodlivým vplyvom slnka na pokožku.

Obľúbená a prospešná: O akej zelenine je reč?

Množstvo : Pre vysoký obsah vitamínu C sa odporúča najmä počas nachladnutia. Jedna stredne veľká paprika pokryje dvoj až trojnásobok dennej potreby u dospelého človeka. Vitamín C sa z papriky nevytráca ani zahrievaním, ani pečením. Červená paprika obsahuje 9x viac betakaroténu a 2x viac vitamínu C, než paprika zelená.

Zelenina je zdravá, väčšinou ľahko stráviteľná, chutná a navyše dokáže priaznivo pôsobiť na ľudský organizmus. O dôvod viac zaradiť ju do každodenného jedálnička.

Odporúčané články

Všestranné využitie uhoriek Výnimočná fazuľa: Objavte, aké bohatstvo sa v nej skrýva!

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Z kategórie Výživa

Odporúčame

Copyright © iSITA s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.

Rozumiem

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...