Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Cholesterol
1
Otvoriť Foto TU
Otvoriť galériu
14. októbra 2018 ZdravieDiéty od DamskaJazda.skSITA Diskusia()

Kvíz: Viete všetko o cholesterole? Otestujte svoje znalosti

Aké sú vaše vedomosti o cholesterole a jeho vplyve na vaše zdravie? Možno niektoré dôležité informácie budú pre vás novinkou.

1. Čo je hlavnou príčinou vysokého cholesterolu v krvi?

a) Príliš veľa cholesterolu v strave

b) Príliš veľa nasýtených tukov

c) Príliš veľa nenasýtených tukov v strave

2. Ktorá potravina má najviac nasýtených mastných tukov?

a) 6 veľkých vajec

b) 60 veľkých varených kreviet

c) 250 mandlí

d) 3 plátky tvrdého syra

3. Je vysoká hladina cholesterolu skôr mužským problémom?

a) Pravda

b) Nepravda

4. Čo je hlavným príznakom vysokej hladiny cholesterolu?

a) Únava

b) Slabosť

c) Nabratie váhy

d) Žiadne z vyššie uvedených

únava, energia, smútok, žena, sama, práca, zívanie, kancelária

5. V akom veku by ste si mali začať testovať hladinu cholesterolu v krvi?

a) V 20 rokoch

b) V 30 rokoch

c) V 40 rokoch

d) V 50 rokoch

6. Naše telo potrebuje cholesterol

a) Pravda

b) Nepravda

7. Čím vyššia je vaša hladina HDL cholesterolu, tým väčšie je riziko srdcových ochorení.

a) Pravda

b) Nepravda

8. Ak máte príliš vysokú hladinu LDL („zlého“) cholesterolu, hrozí vám:

a) Obezita

b) Cukrovka

c) Ateroskleróza

d) Všetko vyššie uvedené

9. Jedením ovsených vločiek môžete znížiť hladinu „zlého“ cholesterolu.

a) Pravda

b) Nepravda

10. Čo z uvedeného obsahuje najviac cholesterolu?

a) Jeden kúsok čokoládového koláča

b) Dva plátky tvrdého syra

c) Celé maslo

d) Dve veľké praženice

11. Ak máte vysokú hladinu cholesterolu v krvi, mali by ste sa vyhnúť všetkým tukom.

a) Pravda

b) Nepravda

12. Čo môže pomôcť znížiť „zlý“ cholesterol?

a) Cvičenie

b) Strava s nízkym obsahom soli

c) Strava s vysokým obsahom bielkovín

d) Všetko vyššie uvedené

13.  Ako účinkujú lieky na zníženie hladiny LDL cholesterolu?

a) Zvýšia hladinu dobrého cholesterolu

b) Spomalia tvorbu „zlého“ cholesterolu

c) Odstraňujú „zlý“ cholesterol z krvi

d) Všetko vyššie uvedené

14. Väčšina ľudí môže znížiť vysokú hladinu cholesterolu v prípade, že schudne, stravuje sa zdravšie a viac sa pohybuje.

a) Pravda

b) Nepravda

Zdravá strava, srdce, starostlivosť o srdce, výživa

Vyhodnotenie:

1.b: Nasýtené mastné kyseliny sú najväčším vinníkom a môžu za zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi. Tieto tuky sa nachádzajú v mäse, v mliečnych výrobkoch či v niektorých rastlinných olejoch, ako je napríklad kokosový olej. Ale rovnako i potraviny obsahujúce cholesterol môžu tiež zvýšiť hladiny cholesterolu. Takže treba si dať pozor aj na potraviny, ktoré ho obsahujú, ako napríklad vnútornosti či vaječné žĺtky.

2.d: Možno ste to nevedeli, ale syr má veľa nasýtených tukov. Napríklad len tri plátky syra čedar má asi 18 gramov. To je viac nasýtených tukov, ako by ste mali mať za jeden deň!  V skutočnosti je syr najväčším zdrojom nasýtených tukov v bežnej strave, preto ho radšej nahraďte nízkotučnými druhmi.

3.b: Muži mávajú vyššiu hladinu celkového cholesterolu ako ženy, ale to platí len do veku 50 rokov. U žien má „zlý“ cholesterol tendenciu stúpať s príchodom menopauzy, kedy ženský hormón estrogén klesá. Po päťdesiatke teda tento problém má viac príslušníčok slabšieho pohlavia ako muži rovnakého veku.

4.d: Neexistujú žiadne špecifické príznaky vysokej hladiny cholesterolu. Ak chcete vedieť, či váš cholesterol je príliš vysoký, je potrebné, aby ste si spravili krvný test.

5.a: Hoci cholesterol všeobecne stúpa s vekom, nemusíte byť starší, aby ste mali vysokú hladinu cholesterolu. Dokonca môžu byť ohrozené aj deti, a to najmä v prípade, že majú v rodinnej anamnéze vysokú hladinu cholesterolu a srdcovocievne choroby.

6.a: Cholesterol je voskový materiál podobný tuku, ktorý vaše telo potrebuje, aby vytváralo hormóny, strebalo vitamín D a kyseliny pre trávenie potravy. Túto látku si však organizmus  dokáže vyprodukovať sám, takže ho nemusíte prijímať v strave.

7.b: HDL (high-density lipoprotein) cholesterol je v skutočnosti „dobrý“ cholesterol. Hladina HDL 60 mg / dl (miligramy cholesterolu na deciliter krvi) alebo nad pomáha znížiť pravdepodobnosť, že dostanete ochorenia srdca.

8.c: Príliš veľa LDL (low-density lipoprotein) cholesterolu zvyšuje riziko srdcových ochorení.  Hladina LDL, ktorá predstavuje hodnotu 130 mg / dl alebo vyššie, je považovaná za vysokú. Nadbytok LDL prispeje k vytvoreniu hrubých, tvrdých usadenín na stenách tepien. Tie sa zúžia a stávajú sa tvrdšími, čo spôsobí že cez ne prúdi menej krvi bohatej na kyslík. Vzniká ateroskleróza, ktorá býva najčastejšou príčinou infarktu a mozgovej mŕtvice.

9.a: Rozpustná vláknina môže znížiť hladinu cholesterolu v krvi. A práve ovsené vločky sú jej dobrým zdrojom. Taktiež i strukoviny a mnoho druhov ovocia a zeleniny. Niektoré štúdie tvrdia, že LDL cholesterol poklesol o 3 – 5% v prípade ľudí, ktorí konzumovali denne 5 až 10 g rozpustnej vlákniny.

10.d: Vajcia majú veľa cholesterolu.  V skutočnosti dve miešané vajíčka majú viac cholesterolu ako celková hodnota, ktorú by ste mali prijať počas jedného dňa. Ale treba tiež zvážiť i obsah tukov v potravinách, ktoré konzumujete. Napríklad čokoládový koláč obsahuje veľa nasýtených tukov, čo môže tiež zvýšiť hladinu cholesterolu. Aj keď vajcia majú vyššiu hladinu cholesterolu, sú tiež výborným zdrojom bielkovín a mnoho ďalších živín. Cholesterol sa ukrýva v žĺtku, takže vaječné bielky sú dobrou alternatívou.

11.b: Tuk náš organizmus potrebuje, preto ho zo stravy úplne vylúčiť nemôžeme. Najmä esenciálne mastné kyseliny sú zdrojom energie a dôležitým stavebným materiálom ľudských buniek. Prospešné tuky nájdete napríklad v orechoch, v olivovom alebo repkovom oleji.

12.a: Cvičenie alebo iná pravidelná fyzická aktivita môže pomôcť znížiť „zlý“ LDL cholesterol a zvýšiť obsah „dobrého“ HDL cholesterolu. Dospelí by mali vykonávať aspoň 30 minút cvičenia miernej intenzity po väčšinu dní v týždni. Ale každá pravidelná fyzická aktivita znižuje riziko vysokej hladiny cholesterolu a srdcovocievnych ochorení.

13.d: Lieky na zníženie hladiny cholesterolu sa môžu pri pravidelnom užívaní postarať až o 55% pokles tejto látky. Účinkujú tak, že pomáhajú pečeni, aby produkovala menej cholesterolu a zvyšujú jej schopnosť odstraňovať LDL cholesterol prítomný v krvi. Pomáhajú tiež zvýšiť hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu.

14.a: Väčšina ľudí nepotrebuje lieky na zníženie hladiny cholesterolu. Diéta, cvičenie a chudnutie môže výrazne pomôcť. Hlavným cieľom je jesť menej nasýtených tukov a cholesterolu a byť viac fyzicky aktívny. Ak však napriek tomu vaša hladina cholesterolu je vysoká, budete musieť začať užívať lieky, ktoré vám predpíše váš lekár.

Zdroj: www.webmd.com

Odporúčané články

12 perfektných spaľovačov tukov Perfektné tipy na zdravé raňajky pod 200 kalórií

Témy

Diskusia

Najčítanejšie za 24 hodín

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DamskaJazda.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Z kategórie Diéty

Odporúčame

Copyright © SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.